Aanmelding
En vergoeding door je zorgverzekeraar
Om je behandeling vergoed te krijgen van je zorgverzekering, is een verwijzing van je huisarts, een medisch specialist of je regiebehandelaar nodig. Deze verwijzing kan een daartoe bevoegd behandelaar via ZorgDomein (een beveiligd en digitaal verbindend platform onder zorgprofessionals) of het mailadres van mijn praktijk (akke@praktijkontwarring.nl) naar mij sturen. Zodra ik je (door)verwijzing heb ontvangen, dan neem ik binnen een week contact met je op. Dat doe ik telefonisch of per mail.
Aanvullende informatie
-
Wat er minstens in een (door)verwijsbrief moet staan:
Datum van verwijzing (deze moet max. 6 maanden voor intakegesprek bij mij zijn)
Naam, functie, evt. instelling/organisatie en contactgegevens van verwijzer
AGB-code verwijzer
Gegevens van de cliënt: naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, mailadres, BSN-nummer, huisarts
Expliciet vermelden, dat verwijzing bestemd is voor de generalistische basis GGZ (GB-GGZ)
Beschrijving van de klachten, de diagnose(s) en de reden van (door)verwijzing
-
Ik sluit geen contracten af met zorgverzekeringen, oftewel: ik werk contractvrij. Ik stuur jou elke maand een factuur (met een betalingstermijn van vier weken), die je zelf aan mij betaalt en die je indient bij je zorgverzekeraar. Er kan tussen de 60% en 100% van de behandeling vergoed worden, afhankelijk van de specifieke zorgverzekeringspolis die je hebt.
Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan: informeer alvast bij je zorgverzekering hoeveel je vergoed krijgt en wat de eisen zijn van je zorgverzekering als je ongecontracteerde zorg in de generalistische basis GGZ wilt krijgen.
Wachttijd
-
Op dit moment heb ik een wachtlijst: de wachttijd is tussen de drie en zes maanden.
Tussen intake en behandeling is er bij mij nooit wachttijd. Dus zodra je voor een intake bent uitgenodigd, start de behandeling meteen aansluitend (uiteraard mits we na intake overeenstemming over je behandelplan hebben).
-
Als je dringend hulp nodig hebt en het je niet lukt om tijdig een zorgaanbieder in de GGZ te vinden, is mijn dringende advies om contact op te nemen met de afdeling zorgbemiddeling van je zorgverzekeraar. Met betrekking tot de wachttijden in de GGZ gelden namelijk zogenoemde treeknormen. Deze treeknormen beschrijven de maximaal aanvaardbaar beschouwde wachttijden.
Voor zowel de generalistische basis-ggz als de gespecialiseerde ggz gaat het om 4 weken voor de aanmeldwachttijd (dus binnen 4 weken na aanmelding moet je terecht kunnen voor een eerste gesprek bij een ggz-aanbieder) en 10 weken voor de behandelwachttijd (na het eerste contact met de zorgaanbieder moet je binnen 10 weken terecht kunnen voor een behandeling).
De maximaal aanvaardbare totale wachttijd bedraagt daarmee 14 weken. Als je langer moet wachten, kun je dit melden bij je zorgverzekeraar. Die heeft namelijk de zorgplicht en is verantwoordelijk voor zorgbemiddeling. Dat betekent dat de zorgverzekeraar een alternatief moet bieden of zo nodig niet-gecontracteerde zorg moet vergoeden.
-
Ik hanteer 100% van de standaard tarieven, die zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). Je vindt deze tarieven hier. Ik val in de tarievenzoeker onder ‘Ambulant-kwaliteitsstatuut sectie II’. Om je alvast een concreter idee te geven:
Het tarief voor individuele behandeling in 2025 is142,29 euro per 45 minuten
168,94 euro per 60 minuten
Het tarief voor intake/diagnostiek in 2025 is190,88 euro per 60 minuten
-
Meer uitleg over alle tarieven en secties kun je hier vinden. De tarieven zijn inclusief de tijd voor administratie en verslaglegging buiten de sessies om. Het tarievenverschil tussen een diagnostiek consult (een intake) en een behandelconsult zit in de grotere hoeveelheid aan verplichte administratieve handelingen die horen bij een intake.
-
Je ontvang van mij elke maand een factuur, die je zelf aan mij betaalt en die je indient bij je zorgverzekeraar.
Ik stuur een factuur voor de tijdsduur van de afspraak. Mocht de afspraak bijv. 15 minuten langer of korter duren dan oorspronkelijk gereserveerd, dan pas ik de tijdsduur van de afspraak aan. Dit geldt niet wanneer de afspraak meer dan 15 minuten later begint door onverhoopte vertraging van jouw kant. Of wanneer de afspraak 15 minuten korter duurt als jij onverwacht eerder weg moet.
-
Bij verhindering kun je kosteloos tot 24 uur van tevoren een gesprek afzeggen. Indien je een gesprek niet tijdig annuleert, zijn de kosten daarvan voor je eigen rekening (deze factuur wordt niet vergoed door een verzekeraar). Mijn tarief voor een gemiste afspraak is 50 euro.